't Viskarretje  

Eet Gezond! Eet Vis!      

Gezondheid

 

Hoe vaak eet jij vis? Meer of minder dan de gemiddelde Nederlander?

Gemiddeld eet de Nederlandse consument minder dan twee keer vis. Volgens de gezondheidsadviezen doen we onszelf te kort. Minimaal twee keer per week verse vis, waarvan één keer vette vis, dat is het advies! Per hoofd van de bevolking stopt de teller nu op 3.4 kilogram vis per jaar (netto gewicht in 2007). Mag het dus ietsjes meer zijn?

 

Waarom is vis gezond?

Vis is goed voor de gezondheid. De Belangrijkste weldoeners zijn de veelgeprezen visvetzuren. Deze vetzuren helpen hart- en bloedvaten gezond te houden.

 

Magere vis of vette vis?

Vis is er in allerlei soorten. De ene soort is mager, de andere soort is vet. Magere vis is een perfecte menukeuze als je op het vetgehalte in je voeding wilt letten. Vette vis is juist weer gezond door de omega 3 visvetten DHA en EPA.

 

Wist je dit over vetzuren?

Gezonde onverzadigde omega 3 vetten verminderen de kans op hart- en vaatziekten en helpen het cholesterolgehalte verlagen. Visvetzuren zijn gunstig voor het hartritme, daardoor verkleinen ze de kans op een hartstilstand. Viseters hebben bovendien ruim 40% minder kans op een herseninfarct. Ook zijn er aanwijzingen dat omega 3 vetten het risico op de dementie en andere hersenaandoeningen verkleinen. Ook zijn ze belangrijk voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij baby's. De gezondheidsraad adviseert 1 x vette en 1 x magere vis per week.

 

Welke vis is vette vis?

Vette vis is onder andere: makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel.    Matig vette vis is onder andere: baars, schar, tong, tonijn, zeewolf, zeeduivel.

 

Welke vis is magere vis?

Magere vis is onder andere: kabeljauw, schelvis, wijting, koolvis.

 

Vis heeft meer te bieden!

Namelijk voedingsstoffen zoals eiwitten van hoge kwaliteit, vitamines en mineralen. Vis levert onder meer B-vitamines en mineralen en goed verteerbaar eiwit. En vis is natuurlijk niet alleen gezond, het is ook een delicatesse pur sang!

(Bron: Voedingscentrum.nl)